Woda w survivalu

butelka-wodyMożna być najlepszym specem od przetrwania, znać wszystkie sztuki budowy schronienia i zdobywania jedzenia, ale szanse na przeżycie spadają praktycznie do zera, jeśli nie będzie się miało zapewnionego odpowiedniego dostępu do wody właściwej jakości.

Pierwsza ważna uwaga- odwodnić się można w ogóle nie czując pragnienia. Szczególnie często jest to w niskich temperaturach. Odwodnienie może nastąpić jednak nie tylko przez pocenie się, ale także przez wszelkiego rodzaju biegunki czy wymioty, a także w warunkach, które określilibyśmy jako „normalne”- organizm odparowuje wodę przez skórę, pewne jej ilości tracimy też z wydechem. Trzeba nauczyć się rozpoznawać symptomy odwodnienia i szybko na nie reagować. Pierwszym symptomem będzie ciemne zabarwienie moczu oraz spierzchnięcie ust. Również utrata jędrności skóry wskazuje wyraźnie na niedobory wody. Trzeba je jak najszybciej uzupełnić, pamiętając jednak o tym, że ten proces wymaga czasu. Wypić możemy wprawdzie dowolną ilość wody, ale organizm przyswoi i tak tylko około pół litra na godzinę.

Jest wiele sposobów na to, żeby skutecznie uzupełniać niedobór wody, pamiętaj jednak, że pośpiech jest złym doradcą- organizm będzie uzupełniał niedobory w swoim maksymalnym tempie, nawet jeśli podaż wody będzie większa. Jeśli tylko masz możliwość picia bez ograniczeń- korzystaj z tego, ale jeśli ilość wody jest ograniczona, pij spokojnie, najlepiej nie w upalne dni, bo to i tak nic nie da, gdyż woda szybko ucieknie.

Przy okazji jeszcze jedna uwaga- zimne napoje nie chłodzą. Chłodzi picie ciepłego napoju. Jeśli chcesz ograniczyć stratę wody, wypij ciepłą herbatę. Brzmi to paradoksalnie, ale ma sens. Po wypiciu ciepłego napoju podnosi się temperatura ciała. Nawet jeśli nieznacznie, to jednak maleje różnica między temperaturą ciała a otoczenia, a organizm wyłącza lub uspokaja mechanizm chłodzenia przez pocenie się.

Dla ekspertów jest też jeszcze jeden sposób- picie słonej wody. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, dzięki czemu nie pocimy się i mamy mniejsze straty, jednak co za dużo to niezdrowo- nadmiar soli uszkadza nerki, a niemożność pocenia się prowadzi do przegrzania, dlatego ten sposób polecany jest jedynie w skrajnych warunkach i jedynie doświadczonym survivalowcom.


Tagi: , ,

1 Comment

  1. zbyt szybkie i częste uzupełniane niedoboru wody prowadzi do hiponatremii co może prowadzić do zgodnu, picie solonej wody jest w warunkach ograniczonego dostępu do wody stanowczo odradzane, prowadzi do zjawiska przeciwnego, hipernatremii i również zgonu.
    Pierwszą z zasad przedstawianym marynarzom to nigdy nie pić wody morskiej.

    Ponadto wpływ na nasze zapotrzebowanie na wodę ma nasza dieta, rozkład białek wymaga kilkukrotnie większej ilości wody, od rozkładu węglowodanów i tłuszczy, dlatego w skrajnych warunkach należy zrezygnować ze spożywania produktów wysokobiałkowych na rzecz posiłków wysokoenergetycznych (bogatych w węglowodany i tłuszcze) i spożywanie produktów białkowych gdy odnajdziemy bogate źródło wody.

    Radzę czytać, czytać, czytać a dopiero potem pisać.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *