Prawda o napojach izotonicznych

napoje-izotoniczneNapoje izotoniczne to produkty bardzo popularne wśród osób zajmujących się survivalem „zawodowo”. Niepokojące jest jednak to, że stają się one dla wielu osób produktem niezbędnym. Problem polega na tym, że organizm można przyzwyczaić do wszystkiego: zarówno do picia wody, jak i picia napoju izotonicznego. Kiedy przyzwyczaisz się do palenia papierosów, nazywasz to nałogiem, ale w gruncie rzeczy mechanizm we wszystkich przypadkach jest ten sam. Oczywiście nie ma zjawiska głodu napoju izotonicznego, natomiast powszechnie spotyka się ludzi, którzy bez butelki swojego ulubionego izo nigdzie się nie ruszają. Tu zaczyna się problem, bo przecież nie można ze sobą zabierać cysterny napoju tylko po to, żeby iść dalej.

Czy więc wszystkie dobre rzeczy, które mówi się o napojach izotonicznych to bajki? Nie. Rzeczywiście zawierają one wszystko, czego potrzebuje nasz organizm, chronią przed mikrourazami, mogą stanowić suplementy diety w skrajnych warunkach. Jest jednak pewno „ale”. Otóż jeśli wypijemy litr napoju po morderczym treningu, i tak nie uzupełnimy ani niedoboru wody, ani niedoborów minerałów. Wynika to z mechanizmów biologicznych, które stoją za procesem wchłaniania wody i minerałów. Wydolność „pomp” organizmu jest ograniczona, więc zarówno nadmiar wody, jak i sporą część minerałów wypłuczemy od razu i wydalimy razem z moczem. Strata jest poważna. Większy zysk odniesiemy, jeśli na przykład co pół godziny wypijemy łyk lub dwa napoju. Jest jednak jeszcze coś- napoje izotoniczne są przedstawiane jako cudowny sposób na odwodnienie. Samo odwodnienie zresztą jest przez wiele osób lekceważone, a wystarczy jeden dzień niedoboru płynów, aby odczuwać pierwsze jego objawy. Choćbyśmy pili dowolną ilość jakiegokolwiek napoju, bez względu na to, czy to będzie znany napój izotoniczny czy czysta woda, efekt będzie podobny- i tak w jeden dzień nie nadrobimy strat i nie pozbędziemy się problemu.

Napój izotoniczny może być dodatkiem, uzupełnieniem, natomiast nigdy nie powinien stać się obowiązkowym elementem wyposażenia. Regularnie pita czysta woda daje dokładnie te same korzyści. Po preparaty izotoniczne warto sięgać tylko sporadycznie i tylko wtedy, kiedy nie ma innego sposobu na uzupełnienie minerałów- wtedy ma to sens.


Tagi: , ,

1 Comment

  1. napoje izotoniczne mają większy wpływ niż zostało to przedstawione w tekście, zaiwerają często fruktoze i deoksyrybozę, proste cukry które po 1 podnoszą kaloryczność naszej diety, po 2 są świetnym uzupełnieniem strat glikogenu w mięsniach i wątrobie po wysiłku co wpływa na naszę możliwości, zdolności w poruszaniu i samopoczucie.

    Często są uzupełnione o witaminy z grupy C których uzupełnianie w warunkach przetrwania jest konieczne. Niedobór prowadzi do szkorbutu, a często uzupełniana u osób poddanych wysiłkowi fizycznemu w obniżonej temperaturze podnosi odporność. Nie jest toksyczna, a nadmiar jest wydalany z moczem.

    Ponadto witaminy grupy B, głownie B12, oraz żelazo uchroni nas przed anemią.

    i to tylko część z ważnych czynników przemawiających za napojami izotonicznymi.

    Napoje izotoniczne w warunkach przetrwania znacznie lepiej spełnią rolę od zwykłej wody, problemem jest jedynie dostępność.

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *